Markaz Al Ghazali Maktab Mahmud Yan Kedah Malaysia


Markaz al Ghazali adalah sebuah Majlis Pengajian Kitab Kitab Turath dan Program Pembangunan Insan di bawah unit Hal Ehwal Murid Maktab Mahmud Yan yang beroperasi di Surau Nyak Ali A'isyah di Maktab Mahmud Yan Kg Acheh Yan Kedah.

Idea penubuhan MG tercetus setelah terbinanya surau Maktab Mahmud Yan yang sekian lama dinanti nantikan oleh generasi demi generasi sejak 14 tahun yang lalu. 

Surau Nyak Ali A'isyah yang dapat memuatkan bilangan jamaah sehingga 800 orang ini berdiri tersergam indah membelakangi panorama damai Gunung Jerai. Ia terbina hasil sumbangan waqaf Nyak Azhar bin Nyak Ali dan kutipan derma daripada waris waris pelajar Maktab Mahmud Yan.

Sebagai menyatakan kesyukuran ke hadrat Allah S.W.T dan menghargai sumbangan insan insan yang dermawan ini maka program pengimarahan Surau Nyak Ali A'isyah dilaksanakan dengan semaksima mungkin melalui medium majlis taalim dan pembangunan insan yang dinamakan Markaz al Ghazali (MG) ini.

Di antara program dan aktiviti yang telah, sedang dan akan dilaksanakan di Markaz al Ghazali ini ialah Solat Jamaah, Qiyamullail, Pengajian Harian, Maulid dan Zikir mingguan, Daurah Kitab, Kem Anak Soleh, Kem Remaja Mukmin, Himpunan Remaja Salikin dan lain lain.

Markaz al Ghazali berpegang kepada Manhaj Ahlus Sunnah Wal Jamaah dan menolak dengan tegas dan jelas aliran pemikiran yang dibawa oleh Wahhabi, Syiah, Liberal dan lain lain fahaman yang bertentangan dengan Ahlus Sunnah Wal Jamaah.

Matlamat Utama Markaz al Ghazali ialah memberikan input Ilmiah tambahan ( selain daripada pnp di dalam kelas ) kepada pelajar pelajar Maktab Mahmud Yan dan orang ramai berteraskan Manhaj Pengajian Kitab Kitab Turath yang dipelajari di dalam pengajian Islam tradisonal di pondok pondok pengajian Islam.

Seiring dengan matlamat tersebut Markaz al Ghazali juga turut menjadikan kaedah dan method Thoriqah Sufiah sebagai mekanisma asas untuk pembinaan rohani pelajar. Dalam masa yang sama Markaz al Ghazali turut menjadi medium untuk pembinaan Fikrah Harakiyyah di kalangan pelajar bagi memantapkan lagi generasi yang lahir dari sistem tarbiyah Markaz al Ghazali.

Ramuan yang menggabungkan Ilmu Turath Islami, Toriqah Sufiah dan Fikrah Harakiyyah ini diharap dapat menjadi teras kekuatan kepada pembinaan generasi masa hadapan yang bakal memimpin dunia akhir zaman. Itulah Generasi Markaz al Ghazali Maktab Mahmud Yan.



DK

1 Comments

Previous Post Next Post