Allah Senantiasa Menolong Seorang Hamba Selama Hamba Itu Menolong Saudaranya

Allah Senantiasa Menolong Seorang Hamba Selama Hamba Itu Menolong Saudaranya

Suatu hari Rasulullah SAW mahu berbelanja. Dengan bekal wang sebanyak 8 dirham, beliau hendak membeli pakaian dan kelengkapan rumah. Belum juga sampai di pasar, beliau mendapati seorang wanita sedang menangis.




Beliau bertanya kenapa menangis. Apakah sedang ditimpa musibah? Perempuan itu menyampaikan bahawa ia adalah seorang hamba yang kehilangan wang sebanyak 2 dirham. Dia menangis kerana takut didera oleh majikannya.

Dua dirham dikeluarkan dari saku Rasulullah untuk menghibur hamba yang malang tersebut. Kini tinggal 6 dirham. Beliau bergegas membeli gamis, pakaian kesukaanya.

Akan tetapi baru beberapa langkah dari pasar, seorang tua lagi miskin sambil berteriak berkata, "Barang siapa yang memberiku pakaian, Allah akan mendandaninya kelak."

Rasulullah memeriksa lelaki tersebut. Pakaiannya lusuh, tak pantas lagi dipakai. Gamis yang baru dibelinya dilepas dan diberikan dengan sukarela kepadanya. Beliau tak jadi memakai baju baru.

Dengan langkah ringan beliau hendak segera pulang. Akan tetapi lagi-lagi Baginda harus bersabar.

Kali ini beliau kembali menemui hamba perempuan yang diberi dua dirham tadi yang mengadukan persoalan, bahawa dia takut pulang. Ia khuatir akan dihukum oleh majikannya kerana terlambat.

Sebagai seorang hamba, saat itu nilainya tidak lebih dari seekor binatang. Hukuman fizikal sudah sangat lazim diterima.

Rasulullah diutus ke dunia untuk memberikan pembelaan terhadap rakyat jelata. Dengan senang hati Baginda menghantarkan hamba perempuan tersebut ke rumah majikannya.

Sesampainya di rumah, beliau ucapkan salam. Sekali, dua kali belum ada jawapan. Baru salam yang ketiga dijawab oleh penghuni rumah. Nampaknya semua penghuni rumah tersebut adalah perempuan.

Ketika ditanya kenapa salam beliau tidak dijawab, pemilik rumah itu mengatakan sengaja melakukannya dengan maksud di doakan Rasulullah dengan salam tiga kali.

Selanjutnya Rasulullah menyampaikan maksud kedatangannya. Beliau menghantar perempuan yang menjadi hamba tersebut kerana takut mendapat hukuman.

Rasulullah kemudian menyampaikan, "Jika perempuan hamba ini salah dan perlu dihukum, biarlah aku yang menerima hukumannya."

Mendengar ucapan Rasulullah itu, penghuni rumah terkesima. Mereka merasa mendapat pengajaran yang sangat berharga dari baginda Rasulullah.

Lalu mereka menyampaikan, "Hamba belian ini merdeka kerana Allah."

Betapa bahagianya Rasulullah mendengar pernyataan itu. Beliau sangat bersyukur dengan wang 8 dirham mendapat keuntungan ribuan dirham, yakni harga hamba itu sendiri.

Beliau berkata, "Tiadalah aku melihat lapan dirham demikian besar berkatnya daripada lapan dirham yang ini. Allah telah memberi ketenteraman bagi orang yang ketakutan, memberi pakaian orang yang telanjang, dan membebaskan seorang hamba belian."

Akhirnya, rahmat dan kasih sayang, bantuan dan pertolongan kepada masyarakat akan mendatangkan kesejahteraan dan kemajuan.

Allah berfirman dalam sebuah hadits Qudsyi, "Bahawanya Allah menolong hamba-Nya, selama ia menolong saudaranya."

Wallahu a'lam.


DK

Post a Comment

Previous Post Next Post